Czy potrzebne mi logo?
Dziś z tematyki architektonicznej przeskoczymy na drugą część mojej działalności czyli grafikę. Zakładam, że posiadając w jakimś stopniu rozwiniętą firmę logo już posiadasz (jeśli nie to ten wpis to lektura obowiązkowa!). Wpis przygotowałam bardziej z myślą o tych, którzy dopiero zaczynają przygodę z biznesem a może nawet dopiero o tym myślą.
Wiele osób posiadających różne pasje, które promuje w internecie dochodzi w którymś momencie do etapu kiedy zadaje sobie pytanie: Czy potrzebne mi logo? Zwykłe zdjęcie portretowe służące jako zdjęcie profilowe przestaje wystarczać. Nie ważne czy zajmujesz się rękodziełem, malujesz, sprzedajesz kosmetyki a może jesteś trenerem fitness – jeśli chcesz oferować swoje usługi powinieneś dobrze się prezentować.
Zacznijmy od tego czym jest logo?
Aby zrozumieć czym jest logo musimy zrozumieć w jakim celu się go stosuje. Logo jest to jeden z elementów identyfikacji wizualnej firmy czy też po prostu marki. To jej podstawowy element. Coś co wyróżnia spośród tłumu, co w pierwszej kolejności przykuwa naszą uwagę. Można powiedzieć, że logo to twarz biznesu. Logo zatem jest tym co wywołuje pierwsze skojarzenia, pozytywne bądź negatywne, budzące zaufanie czy też przeciwnie.
Wbrew powszechnej opinii logo nie ma za zadania jednoznacznego określenia czym zajmuje się firma. To jest jej wizerunek w postaci znaku czy hasła – ma ją zidentyfikować i symbolizować. Owszem, dobrze jeśli w jakimś stopniu wynika z tego czym firma się zajmuje jednak nie musi to być jednoznaczne i wprost powiedziane. Logo identyfikuje a nie wyjaśnia.
Logo Apple – nijak się ma do komputerów czy technologii, ale jak to mówią „robi robotę”.
Gdzieś kiedyś przeczytałam, że ważniejsze jest to co logo oznacza niż to jak wygląda. Tłumacząc, ważniejsza jest marka czy produkt, który symbolizuje niż to jak wygląda. Logo jest wartością dodaną do biznesu i jego wartość budowana jest na jakości danego produktu, wartościach jakimi kieruje się Twój biznes.
Przykład powyżej. Firma Apple – logo zupełnie nie nawiązuje do tego czym firma się zajmuje. Wynika po prostu z nazwy, podobno nawet nadgryzienie w jabłku nie miało nic wspólnego ze skojarzeniem „bite=byte” (ugryźć i bajt czytane po angielsku tak samo). Przypadek, który „wyczytali” z loga Apple Ci którzy szukali jego głębszego znaczenia. Mimo to jest to symbol który jednoznacznie identyfikuje markę i kojarzy się z określonym typem usługi / firmy / jakości – i to jest rola loga.
Czy potrzebne mi logo?
Jeśli prowadzisz swój biznes, oferujesz jakieś usługi czy produkty to posiadanie logo powinno być podstawą jeśli myślisz o tym poważnie. Zauważ, że obecnie nawet zwykłe osoby posiadające swoje konta w social mediach niejednokrotnie posiadają również swoje logo. Dotyczy to oczywiście głównie tych osób, które w mniejszym lub większym stopniu się wybiły. Czemu? Ponieważ zaczęli traktować to poważniej. Mówi się, że „Jak Cię widzą, tak Cię piszą”. Sam pewnie ubierasz się odpowiednio do danej okazji więc dlaczego nie zadbać w ten sposób o swój biznes?
“Your brand is what people say about you after you leave the room”
— Jeff Bezos, Amazon
„Twoja marka jest tym co ludzi mówią na twój temat kiedy opuścisz pomieszczenie” – a Twoja marka to zwłaszcza przy pierwszym kontakcie Twoje logo. Posiadanie dobrze zaprojektowanego logo sprawi, że Twój biznes będzie postrzegany bardziej profesjonalnie. Pomyśl jak sam dobierasz firmy kiedy musisz skorzystać z czyiś usług (zakładając, że nie jest to firma/osoba z polecenia ponieważ tutaj często przymykamy oko na to jak ktoś się prezentuje). Ponadto ludzie z czasem zaczną rozpoznawać Twoją firmę właśnie poprzez logo czym zbudujesz zaufanie do marki zwłaszcza jeśli posiadanie logo pociągnie za sobą projekt całościowej identyfikacji wizualnej firmy. Przyzwyczaisz w ten sposób potencjalnego klienta do pewnego poziomu swoich usług odzwierciedlonego w identyfikacji.
Przykład logo dla zwykłego hobbysty piwa, który swoje piwa prezentuje na różnych konkursach i zależało mu na spójności prezentacji swojej marki.*
A co jeśli nie mam firmy?
Nawet jeśli nie masz firmy a dopiero myślisz o rozwinięciu jakiegoś biznesu warto odpowiednio wcześnie pomyśleć o logo i identyfikacji. Umówmy się – posiadanie logo nie sprawi, że staniesz się rozpoznawalny w ciągu miesiąca. Jednak już od początku przyzwyczaisz innych do tego jak się prezentujesz. Z czasem wystarczy rzut oka a będą Cię rozpoznawać po logo. Nie zawsze też zakładamy od razu firmy / działalności. Dlatego wielokrotnie używam w tekście słowa marka. Markę buduje się niezależnie od prawnej formy jej działania a jej podstawą jesteś Ty, to co tworzysz, co oferujesz. Nawet jeśli jeszcze nic nie sprzedajesz a po prostu prezentujesz coś w internecie z myślą, że „może kiedyś..” to już zaczynasz tworzyć swoją markę i warto ją prawidłowo zaprezentować.
Przykład projektu loga dla bloga. Nie zawsze trzeba być firmą żeby potrzebować wyróżnienia w sieci.*
Czy możesz sam zaprojektować logo? Jak najbardziej! W otchłaniach internetu znajdziesz wiele informacji na temat tego jak projektować logo, jak przenosić je z papieru do komputera. Jeśli czujesz się na siłach – próbuj! Jeśli nie, chętnie pomogę ponieważ to jedna z przyjemniejszych części mojej działalności. Poznawanie czyiś pasji, innych biznesów i ubieranie ich w piękne znaki i kolory.
*Loga mojego autorstwa, chętnych zapraszam do odwiedzenia galerii w portfolio z częścią projektów logo jakie miałam przyjemność projektować. Link TUTAJ.